intervju INGA HÅDE
Född Hedin 1930, född i Borås, har varit Hemgårdare sedan ungdomen och som textildesigner har det passat bra in med konsthantverk till Hemgårdens marknader genom åren. Vi satte oss ner för att höra hennes historia.
”-Jag var intresserad av scoutlivet redan vid 12- års ålder och 1 april 1944 fick jag vara fanbärare för Sveriges Flickors Scoutförbund SFS. Min dotter Charlotta Håde blev också scout och medlem i en kår 1964 på Hemgården.
Jag växte upp i en mycket kreativ familj och mina föräldrar märkte tidigt att jag hade sinne för färg och form och jag kom in pa Textilinstitutet redan som 16-åring, trots skolans 17-årsgräns.
Efter 3 års intensiva studier tog jag min dessinatörsexamen och fick anställning på Mönsterateliern via Textilinstitutet, en affärsdrivande stiftelse. Ateljearbetet innebar att komponera, rapportrita och måla tryckmönster för textilindustrin, och att sedan även besöka fabriker i hela Sverige.
Professor Stig Löfgren, som var vår högste chet, frågade om jag kunde åka till The Council Of Industrial Design i London på studiebesók sommaren 1950. Så blev det! Det var där jag fick grundidén att komponera och väva textil dessiner på mångskaftad handvävstol med lattsystem och få fram fullständiga kortkedjor för maskintillverkning. Det blev ett uppsving för Mönsterataliern. Fina helsidesannonser i tidskrifterna Form och Svenska Hem.”
Under den tiden byggdes Borås Stadshus och Mönsterateliern fick uppgiften att komponera möbeltygerna till alla rum och dom skulle matcha Kasthalls mattor. Det var ett lämpligt arbete för mej och som jag var stolt över. När Textilinstitutet – Väfskolan i Borås firade 100-årsjubileum onsdagen den 8 juni 1966 hade dåvarande kollegium på skolan fått utse den elev som nått längst med den undervisning skolan haft att ge under 100 år, Det blev Inga Håde.
Inga Håde hade tidigare mött Hemgårdens eldsjäl Anna Granar pá Mönsterateliern och de sammanstrålade återigen på Hemgården då Inga gick på olika kurser, bl.a. träslöjd, och från 1949 har hon alltid skänkt materiel till flera hantverk som sedan sålts eller lottats ut på Hemgårdens marknader och många gånger har det blivit unik design.
När Anna Granar en dag ringde hade hon arbete på Hemgården som konstnärlig ledare och assistent till föreståndare Åke Björkman. Min dotter Charlotta Håde hade varit scout en tid och träffat Anna Granar hemma hos oss. Då berättade Anna att ”-Nu har flickscouterna fått en lokal på Hemgården och vi har tänkt oss att starta en grupp för ”scoutmammor” på torsdagskvällar kl 18-21. Dels som stöd för både ledare och flickor och att hjälpa oss att tillverka handarbeten som går att sälja på våra marknader. ”Jag vet vad du kan” och ”Du skulle vara bra att ha!
”-Mellan 1965 och 1972 hette vår Hemgårdsgrupp ”Scoutmammor på Hemgården”, men sedan byttes namnet till ”Torsdagssyjuntan” och som mest var vi ett 20-tal deltagare. Numera heter gruppen ”Flitiga vänner” som möts på torsdagar, men samtliga arbetar även hemmavid med Hemgårdens hantverk under veckans övriga dagar. Det pratas om allt möjligt och självklart blir det också en fika med gott hembakt från kaféet. Vi ställer även upp på marknader.
Maryanne Bergman, som har varit med i gruppen sedan -78 infliker att det hade aldrig blivit något hantverk om det inte varit för Inga Håde, som i sin tur kontrar att Maryanne Bergman är en skicklig
brodös och väldigt Flitig Vän.
”-Vi är en tämligen liten men hjärtlig grupp som gärna skulle vilja ha lite nytt blod och energi. De som är intresserade att vara med är varmt välkomna på torsdagarna. Ett äkta traditionellt hantverk i ett högst anrikt hus, fyllt av värme och kreativitet.”
Inga Håde fortsätter att berätta:
”-Efter 13 år på Textilinstitutet, 3 år skola + 10 år ateljéarbete, var
jag mogen för att starta egen ateljé. Då hade Carl-Filip Håde och jag varit gifta i några år och vi hade fått två barn, Charlotte och Ulf.
Min första stora kund, i egen regi, var Svensk Textil, Mats Fransson Kinnahult. De hade fått ett stort arbetsuppdrag med mig som designer och konstnärlig ledare. Samma konsern som Tempo-varuhusen ingick i skulle bygga och starta sitt första Åhlens-varuhus i Stockholm. Vi var med från början i planeringen för hemtextilförsäljningen och skulle få en egen startvecka. Det handlade om 12 skyltfönster mot Klarabergsgatan och stor del av ljusgården fylld med varor från Svensk Textil på hyllorna, med mina häng-etiketter. Det blev många resor till sammanträden och visningar av skisser och prover i 2 år. Helt fantastiskt att få vara med om. Resultatet blev strålande!”
Därefter blev Inga designer för Rydboholms AB Sveriges första mekaniska bomullsväveri, grundat 1884 och senare även tryckeri. Det var mitten av 1960- talet som samarbetet med Rydboholms inleddes. Ingas kunskaper i färgsättning efterfrågades och hon kom att bli företagets chefsdesigner. Det blev 18 år innan företaget lades ner 1982. Ett av de sista uppdragen var att ansvara för Rydboholms monter vid den stora mässan Paritex i Paris 1980. Därefter övertog dottern Charlotta ateljén, men de fortsatte att arbeta tillsammans. De har fått mycket inspiration från Italien och London och gjort många försäljningsresor över hela Norden och fått möjligheten att arbeta med stora märken och kedjor genom åren; Mönsterateliern, Svensk Textil, Gardinaktiebolaget, Rydboholms AB, Almedahls, Borås Wäfveri, Kai Langebeck, Ellos, Ludvig Svensson, Cellbes,
och Ikea för att nämna några.
INGA HÅDE visar mig allehanda tyger, bonader, dukar, kort med broderier, mönster och olika textilier, som hon designat och jag känner igen dem, bland annat från min barndom då mamma prydde huset med gardiner och dukar med olika mönster och motiv. Inte visste jag att upphovskvinnan skulle finnas i samma hus som jag senare skulle jobba i. Ett hus som på många ställen är dekorerat av Inga Hådes skapelser och på våra marknader kan man ibland se personalen med vävda tygemblem som på uppdrag av Anna Granar blev designade av Inga Håde.
I år 2020 fyller Inga hela 90 år!
Inga finns också omskriven i boken ”Tryckt till jul” av kulturhistorikerna Anna Lindqvist och Marie Odenbring Widmark vars mor har samlat Ingas mönster, både gamla och nyare för eftervärlden. Inga Håde förekommer även i samma författares senaste bok ”Tryckta tyger för alla tillfällen”. Foton och text sid. 66 och 176-177. Även i denna bok med fokus på 1950 och 60 talen, men med utblickar både fram åt och bakåt i tiden, Tryckt 2019.
Visningar: 68
Du måste vara inloggad för att kunna skicka en kommentar.